Summa sidvisningar

lördag 24 april 2010

Kanonfiske på vårgäddan!!!

What a day and the end... En kall men klar morgon i minus 4 inledde dagen på ett för dagen nytt vatten. Jag hade David L med mig som tror att gäddfisket alltid är enkelt med mig som guide, han har höjt sitt pers två ggr på de två tidigare turerna med mig, först lyfte han till drygt 6 kilo och i höstas slog han till med en på drygt nio kilo. Undrar hur denna dag skulle sluta?
Vi kom igång vid 07.00 och vi siktade in oss på en fin vasskant och ganska snabbt så tog jag två snabba men mindre gäddor på spinnfluga, ny ankring och jag svepte ett kast längre ut med min papegojfärgade spinnfluga, en, två vevtag, spinnstopp, en, två tre vevtag, spinnstopp, SMACK ett rejält hugg och tvärstopp. Gäddan gick bestämt men tungt runt i det två meter djupa vattnet, den här är bra sa jag, riktigt bra till och med. Efter några tunga men ganska korta rusningar så svepte den förbi relingen, YES en tänkbar tia...nu gällde det att få till en bra håvning på det här också. David skötte det precis lika bra som Göran L helgen innan. Håven blev proppfull med romstinn gädda. Ett härligt lyckorus när man krokade av gäddflugan ur munnen, hur mycket väger den? Längden mättes till 108cm och den tyngde vågen till 9340 gram, underbart! Vårfiske när det är som bäst.
Nästa gädda som högg tog på en Salmo Slider mörtfärgad, den vägde fina 6,45kg och 100 cm lång. Detta var början på en sanslös timme, gäddorna högg som galna och vi missade några i all iver, Gäddorna var både utlekta och precis i fas för lek. Det var fyrkantiga gäddor med nysvalda småbraxar eller sarvar i magen, men mer mat fanns det plats för.

När vi summeras vårt pass så hade vi fått 22 gäddor i båten, elva var så där delade vi broderligt David och jag.
Bästa betena var Abus Hairy Killer, I-Fish spinnflugor, Salmo slider och Swim Whizz i mellanstorleken, på det hade David en liten Rödvit specialare, en gummiliknande vobbler med ställbar stjärt vars like jag aldrig sett i en normal draglåda!

På tisdag är det ännu en semesterdag inbokad, å då, då j.... skall det bli kul.

3 kommentarer:

  1. Grymt fiske ! Det där var en prima dag det, själv var det segt men det är bara att komma igen :-)

    SvaraRadera
  2. Låter som ni hade toppenfiske! Fan va gött!

    Har du några tips på wobblers och så till vårfisket? Som du tycker jag bör köpa på mig av, skriv gärna färgen också =)

    SvaraRadera
  3. Salmo Slider 12cm i flytande eller sjunkande variant, mörtfärg eller papegoja. I-Fish spinnflugor, vilken färg som helst...Swim Whizz 15 cm sjunkande inspunnen med tafsen i den nedre öglan, blå-silver, indianlax eller abborrfärgad. Med dessa beten kommer du långt.

    SvaraRadera