Summa sidvisningar

fredag 9 april 2010

Första tioklubbaren!

9 april 1983


Drömrullen vid tolv års ålder
Som nybliven 13-åring hade man fått en ny Abumatic 330 i födelsedagspresent, en drömrulle för mig på den tiden. Autosyncro, snabbstopp när man skulle håva eller gaffa gäddan, ca 80 meter 0,35 nylonlina kunde man spola på, Wow!


Med den rullen på ett Abu parazoomspö på ca 7 fot så levde gäddorna livsfarligt i Hoån.

SAMLING VID KONSUM
Som vanligt hade vi bestämt att samlas vid Konsum kl 6 på lördagsmorgonen. Jag, Detlef, Magnus och Uffe, den tidens gäddproffs i Torsåker var den tänkta startuppställningen.
Men när klockan ringde på morronen så var jag knockad och orkade inte släpa mig upp, jag skiter i det här idag vet jag att tankarna gick.
Men minuterna gick och jag kunde inte somna om och efter en timme så gick jag i alla fall upp. Snabbfrukost och ner med lite saft och ett par mackor i ABU-väskan innan jag kastade mig på hojen.
Jag visste att vi skulle börja fiska på en sträcka vid Tjärnäs där en kanal rinner fram till ett mindre kraftverk, hösten före hade jag där tagit min första ”storgädda” en jätte tyckte jag då på 4,75 kg på en reflexspinnare.

Grabbarna var redan igång och fiskade när jag kom fram, men ingen hade fått något. Vi nötte på inne i kanalen utan framgång och vid elvatiden bröt vi upp och cyklade tillbaka mot byn.
Väl framme så gav Magnus upp och stack hem, men vi andra ville fortsätta fiska lite till.

HI-LO lys 26 gram
Vi valde en sträcka som tidigare gett andra fiskare större gädda. Jag satte på en Hi-Lo lys 26 gram på tafsen och gjorde några kast i höljan innan det blev stopp, något stort hade gapat över wobblern. Efter vad jag säkert upplevde som en evighet kunde Detlef kasta sig över detta monster som låg i vattenbrynet, långt före sin tid tog han ett gälgrepp och vräkte upp gäddan på åkern. Den var enorm i våra ögon, ingen hade sett något större.
Någon våg hade vi inte och vi knackade gäddan snabbt, nu var det slutfiskat den här skulle vägas och mätas ordentligt.
På Konsum jobbade min farfars bror Olle Berglund i charken, själv en jäkel på att fiska.
( Han kunde vartenda ställe på Malmjärn).
Min första tia!
Han fick äran att lägga besten på charkvågen som bara var graderad till tio kilo, men gäddan tyngde vågen lite mer och han sa att 10.1 får vi säga, längden mättes till 110cm.

Sån glädje man kände denna dag tror jag inte jag upplevt inom fisket, kanske lika men inte mer, att som ung tonåring få öka personbästat från ett par kilo hösten 1982 till över tio kilo våren 1983 var egentligen makalöst.
Att man sen fastnat i fisket kanske egentligen inte är så konstigt och det är lika roligt nu som för 27 år sedan!

3 kommentarer:

  1. Tjenare!

    Sett din blogg några gånger och tycker den verkar vara seriös och vettig. Vad säger du om att vi länkar till varandra? Jag slänger upp din URL med en gång så gör du som du vill, men vore helt klart trevligt! :)

    Hörs!

    SvaraRadera
  2. www.pikelures.blogspot.com har jag föresten! :)

    SvaraRadera
  3. Hej Elias här igen. Alltid lika kul att läsa dina fiskehistorier! Kan känna lite av den känslan du beskriver! Imorgon kör vi flötestrolling i en å! Kolla gärna bloggen! Mvh

    SvaraRadera