Summa sidvisningar

söndag 14 mars 2010

Äntligen lite gäddfiske!

Efter 15 sorger och 49 bedrövelser så kunde man äntra isen igen, utan att dra sig igenom 4 dm snö, två dm stöp och 15 minusgrader.

Den senaste tidens blidväder hade gjort att den nu bara var en tunn snöhinna på isen ( 5-8cm) stöpen hade frysit till och den höll mycket bra att gå på.

Hade bestämt mig för att sätta spöna utanför en liten ö där en djupkant sveper förbi. Bottnen består av sand och sten så det patrullerar även gös på detta hak, men idag blev jag utan.
Vid 06.45 så var samtliga sex spön uppställda och jag fiskade från 6 till 8 meters djup. Betena varierade jag från ca 2 meter på grundaste, till två spön som mörten rev upp lite bottenslam på till ingen nytta visade det sig.

Vid 07.10 får jag första fällningen och det på en mört som hängde högt bara två meter under iskanten. När jag kommer fram så ser jag att gäddan tagit betet och nu simmade snabbt ifrån hålet, linspridaren flyttade sig snabbt höger till vänster...Jag drar till ifarten och ett härligt gung fortplantar sig till mina lätt stela händer.
Den kör skapligt men utan större problem så är den framme vid hålet, lite strul att få upp huvudet i hålet innan jag kan lyfta upp en fin gädda. Snabb vägning och mätning, 7240 gram och 98 cm, en liten knubbis.

Jag säckade den för att kunna ta ett par kort som inte blev de bästa, skarp sol och snö gjorde bilden lite överexponerad.

STORGÄDDA PÅ G
Nåja, nöjd med att kliva över 7 kilos-strecket redan på morgonens första hugg.
Sen blir det lugnt till 08.00 då jag får en fällning igen, på SAMMA SPÖ...är snabbt framme och ser att rullen släpper ifrån sig lina i en ohälsosamt snabb fart, STORGÄDDA!
Låter den fortsätta sin vansinnesfärd några sekunder till innan jag slår till veven, TVÄRSTOPP, som att sätta krokarna i en järnspis. Direkt efter det så kan jag ta in lite lina och den följer med tungt, tungt innan den tydligen bestämmer sig för att byta djuphåla...helvete vilken rusning, ner med spöt i hålet för att skydda linan. Sen hänger jag inte riktigt med eller jag vet inte, men ett jätteryck som får mig halvägs ner i hålet och sen blir det bara tomt.

Vevar in och tror att linan gått av men det visar sig att på båda trekrokarna, så har en krok på varje helt rätat ut sig. Jag kör med Ownerkrokar i strl 4 till mitt gäddmete och jag brukar ta gäddorna  ganska hårt men aldrig varit med om liknande.
Fler chanser får man inte på en dag och den här kändes som en potentiell tia helt klart, rusningen, hur den tog betet osv talade för en av sjöns större individer.
Resten av dan går åt till att analysera, fundera och gräma sig över den missade gäddan. Jag har fem fällningar till men det blev bara gäddsnipor som fick syna ovanjord.
Nya tag nästa helg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar