Summa sidvisningar

fredag 19 mars 2010

20 mars 1997 !!!

20 mars 1997

Denna dag hade man tagit semester för att först fiska på morgon och förmiddag för att senare på eftermiddagen åka ner till Råsunda för att se AIK – FC Barcelona.
AIK hade tagit sig till kvartsfinal i Cupvinnarcupen det året och som fotbollsnörd, inte AIK:are ville man ner och se den matchen.

GÄDDMETE I ÅN
Jag skulle gäddmeta i en å och såg verkligen fram emot fiske i öppet vatten igen.
Jag hade bestämt att lägga tiden i två bakvatten som tidigare gett fin utdelning. I den första höljan så hade jag två hugg som renderade i två kilosgäddor. Sen bestämde jag mig för att byta ställe och det skulle visa sig vara ett mycket lyckat drag.
Jag använde och använder ofta två spön när jag fiskar efter land i åar för att kunna täcka mer vatten och även ha olika metoder, både bottenmete och flötmete.

Vid första driften utanför en lång vasskant så försvann flötet, linan rann ut i snabb takt och jag spände upp linan efter några sekunder, en stum och tung gungning följde omedelbart, HÄRLIGT!
Gäddan gick och spände i början och som de flesta honor som inte lekt så är det tyngden, inte farten som imponerar på en. Det gäller att hålla jämt tryck och låta tiden vara på sin sida.
Problemet jag hade var att iskanten vid ån sträckte sig ca 2 meter ut i vattnet, på den här tiden var det ju huggkrok som gällde och den var inte längre än ca 60 cm lång.

Jag blev alltså tvungen att lägga mig på mage och hålla spöet i höger hand, huggkroken i vänster hand och samtidigt pressa upp huvudet över iskanten.
Märkligt nog så lyckades jag att gaffa den i käken och dra gäddan upp på isen till säker mark.

20 mars 1997 11.0 kg och blott 106 cm
Hon blödde kraftigt då en eller två gälbågar slitits loss, kommer i alla fall ihåg att jag bestämde mig för att knacka gäddan då jag bedömde chanserna som små att överleva.

Det var en kort men för mina vatten en mycket ryggbred madam och med skakiga händer lyfte jag upp henne med Samsonvågen som visade på 11,0kg, underbart, ett nytt pers med 6 hg denna gång. Hon var endast 106 cm lång så det är en av de mest välkonditionerade gäddor jag fått.
Det rekordet höll sig sedan i drygt åtta år innan mitt nuvarande pers på 14,16kg blev verklighet.

Matchen då?

Den slutade 1-1, sedan Pascal Simpson kvitterat. 35049 personer bevittnade matchen som spelades i minusgrader. I Barca fanns bla Hristo Stoikov, den tidens absolut största diva.
Tifot på Norra stå

4 kommentarer:

  1. Jag gjorde liksom du ett besök på råttsunda för den matchen också bara som fotbollsintresserad. Jag åkte med råttorna från Hofors i fullstor buss. När vi började komma in i Stockholm tog jag micken och började sjunga "Nere vid Zinkensdamm en..." sen kom jag inte längre innan dom slet micken ur händerna på mig:-).

    SvaraRadera
  2. Precis, man kan bara inte gilla AIK...

    SvaraRadera
  3. Men bajen kan man gilla, äntligen en välförtjänt pokal!!!!!

    Jonken

    SvaraRadera