Summa sidvisningar

tisdag 26 mars 2013

VÅRVINTERSATSNINGEN 2013 DEL I

- Hur länge orkar vi hålla på så här, sa jag till Göran i lördags.

- Du är snart sjuttio, och jag närmar mig de gyllene femtio, fortsatte jag. Göran som totalt missat det här med att vi är en bit in i andra halvlek, muttrade om ännu en sjö som skulle provas till hösten.
Eftersom våra utlagda spön ännu inte signalerat något napp så kom vi in på vårt djupsnack i takt med att solen värmde upp den ishavskalla vårluften.

- Jamenar, hur länge orkar vi hålla lågan uppe? tio år, femton år?
- Du, vi skall hitta den där sjön som kommer skänka oss glädje i många år framöver, var så säker, tuggade Göran ur sig med en jättefralla mellan tänderna.

VECKOSATSNING
Vi skall nu kampera ihop några pass denna vecka med ismete på programmet, det är både gädda och gös skall jagas.
Påskhelgen kommer lägligt och det ser ut att bli bra väder, ännu inga klass 2 varningar eller annat som brukar dyka upp lagom till lite ledighet ifrån SMHI.

Veckan började med en chansning och Pikemobilen fick guppa fram på okända grusvägar innan vi var framme vid ännu en sjö som vi inte sett förr.
Vi tar riktning mot en vik som vi Googlat på och där skulle jungfrufisket ske.
Jag sätter ut mina grejor från 2,5 -4 meters djup och Göran sätter dom lite hur som...

KALLT OCH VARMT
Trots att tempen vid 08 på morgonen visade på under 10 minusgrader så värmde solen riktigt skönt. Hålen fick isas ur med 20 minuters mellanrum för att ishinnan inte skulle bli allt för tjock.

Men de tre första timmarna gav inget annat än en ett par mörtrus men vi anade att det fanns något därunder den 70 cm tjocka isen som skrämde.
Först framåt elvatiden kommer första riktiga fället för mig och linan går ut skpapligt när jag närmar mig, jag nitar direkt men ropar till Göran att ta det lugnt. Det är bara mörten.
Jag vevar upp och tänker kolla tafsen och tror du inte på fan att det sitter ett gäddyngel på kroken.
Man kan bara skratta åt det. Jag tror mörten drog mer än gäddan.

Min utdelning!
Göran fick sedan ett par snabba fäll och kunde drilla två mediokra gäddor innan vi fick bryta för dagen. Jag hade träningsmatch med grabbarna på eftermiddagen och jag behövde hem och svida om.

Dutchdansk posé av gädda, måste väga minst åtta kilo!
Nähä, den var inte större än så här...
Vi hade trots allt haft en fin dag på isen,
Göran, han hade redan bestämt att i september då skall vi hit igen, lite snabbtrolling med fyra wobblers så vi får lite kontroll på bra platser till nästa års ismete, eller hur!...

Lycka till, säger jag.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar