Summa sidvisningar

fredag 15 oktober 2010

Två dagar i hårda vindar!

Det blev ingen dans på rosor inte, när vi klev i båtarna igår morse, vinden tjöt runt öronen och i byvindarna piskade det på uppemot 18 sekundmeter!
Alltså kunde vi inte åka ut på sjön som vi tänkt. Det blev att hålla till i lälägen så gott det gick.
Fisket här är normalt tufft och 5 hugg en dag är bra...
När vi totalt sönderblåsta klev iland hade vi bordat 1 gädda var i varsin båt. Alltså inget att berätta för barnbarnen om några år.

I morse så skulle vindarna lägga sig lite men ändå nordvästlig. Vi kom ut på sjön och det var blåsigt men ändå fiskbart och direkt så kunde Owetz ta två snabba där den första vägde 4.8kg, nu j...... är vi på g tyckte Göran och jag i min båt. 8 timmar senare var vi fortfarande fisklösa...

Vid lunchtid var vi framme vid det område som vi fått tips om, men vinden hade ökat och det var inte lätt att parera sig för vågorna, då ser vi åter herr Flyt ( Owetz ) ställa sig igen i båten och mycket riktigt, en grov gädda hade gapat över Strike Pron och när vi kommer dit så är den redan säckad. Vågorna gör det svårt att fastställa vikten men vågen pendlar mellan 9,8 -10,3 kg längden var 110 cm.
In i land och vägning på fast mark visade tyvärr inte riktigt ända fram 9840 gram.
Fredde med en 110 cm gädda och 9840 gram!
En fin gädda trots allt och målet för resan nästan uppfylld.

Men plötsligt så händer det, vid 16.10 på eftermiddan, på en paravantrollad Savagear 4-play 25cm, som smidigt ringlade sig fram två meter under ytan på 27 meters djup hugger det, VA vad händer, en kort drill och en 5.3 kilos gädda i båten, mitt första hugg efter 17 timmars trolling!

Tyvärr så har egentligen två dagar helt blåst bort, vi har fiskat en timme i det område vi vill vara vid och direkt vi var där kunde en grov gädda äntra en av båtarna.
Göran och jag i min båt har fått två gäddor och Owetz med Kent som CO-driver har lyft 4 gäddor än så länge.

Men vi har två dagar kvar och nu kan vi vara där då vindarna skall lägga sig ordentligt och förhoppningsvis skall vi få några fler gäddor.