Summa sidvisningar

söndag 3 oktober 2010

Gäddfiske i dimma?

Dimman börjar rulla in över sjön...
Bestämde mig på fredagen att fiska några timmar på lördagen då dom på SMHI gick ut med att det skulle bli hårda vindar under söndagen.
Grabben skulle på Hockeyläger och hade samling vid 06.30, lämnade av honom och begav mig iväg med bilen full av prylar.

Morgonen var kanonfin med soluppgång och klart väder. Började trolla strax före åttatiden. Men nästan direkt så började dimmoln att rulla in över sjön och efter en halvtimme så var det helgrått! Sikten var kanske max 20 meter som man såg framför båten.


Än så länge så ser man en bit bort
 Nu har jag fiskat otaliga gånger i dimma genom åren och det gäller att ha koll på grejorna. Men nuförtiden har man ju fantastisk hjälp utav gps:en så man har ändå bra koll på vart man är. Men nu är det ju så här att i dimma så nappar det inte, eller?

Ja de gånger som jag fiskat på i tät dimma så har jag i alla fall alltid fått gädda.
Så även denna gång, 08.30 - 08.50 - 09.10 - 09.35 - 10.20 så drillade jag gädda, hade även ett par hugg till som jag missade. Vid elvatiden så lättade dimman och det blev en kanonfin dag med växlande molnighet och svaga sydvindar.
Hinken är välfylld med idar, braxen, aborrar och mört



 Temeperaturen hade sjunkit till att ligga strax över 10 grader i vattnet och nu så hade stimmen av vitfisk börjat klumpa ihop sig på lite grundare vatten. Som jag skrivit tidigare i bloggen så fiskar de flesta för djupt såhär i början på hösten. Bästa djupen nu är runt 4-5,5 meter och det får gärna vara runt öar eller på platåer med jämndjup bottnen.

Stimmen börjar samla ihop sig runt fem meters djup
 

Ser ni rovfisken under stimmet!

Nu körde jag lite saktare runt 1,2-1,4 knop vilket gör att betesfisken som jag trollade tillsammans med wobblers fiskade bättre än sist. 5-5 blev det i kampen mellan dessa.


En slank 4-kilos i håven, tog en WJ
Butch blå-silver 21 cm, Westins Jätte grönsvart, Zalt 19cm gulgrön, Rapala mag makrill 18cm var de som skördade. Mört och sarvarna fångade bäst bland betesfisken. Hade en bättre gädda på som gapade över en trehektos abborre men den klev av efter stund...

2 kommentarer:

  1. På torsdag blir det en sväng på Eltebosjön....hoppas dom är på gång nu

    SvaraRadera
  2. Hej!!

    Nu sjunger fisket på sista versen i sjöarna här.
    Sen får vi invänta isarna(Pimpel & Ismete)
    Om fisket efter aborre är bra på tordag,blir det några gånger till innan vi tar upp båten.

    Nångång nästa vecka trollingfiske med riktigt stora vobbler "storgädda & gös"

    "man kan inte fiska för ofta bara för sällan"

    "skitfiske & kraftigt böjda senhöstspön"

    Mvh/David "gösen"

    Ps bekanta till mig som bla brukar flötestrolla använder betefiskar på upp till 1500gram vid riktat fiske efter storgäddorna Ds

    SvaraRadera