Summa sidvisningar

tisdag 31 maj 2011

Kvällsvana gäddor

De två senaste passen har gäddan haft markanta huggperioder lite senare på kvällen. Var i samma område som i söndags och nu började jag fiska där jag hittade dom senast. Ytorna är stora och med utgångspunkt från förra söndagen anade jag en tidsmässig vinst.
Fisket började vid 16.30 och efter ett par ankringar kom det första hugget, en snabbt invevad Westins Jerk i skitmört såg tydligen god ut.

Shadstjärt på McTailen funkar grymt på grunda områden
Sedan var det helt dött under ytan fram till 20.00 då jag tog två gäddor på två kast, helt plötsligt så var det matdax för damerna. Under en hektisk timme tar jag sju gäddor från 1 kilo till 4,5 kilo som bäst.

Mctailen sitter fast ordentligt på en pigg försommargädda
 Hade en fin gädda på som körde stenhårt med flera långa rusningar innan McTailen släppte sitt grepp. Uppskattade gäddan till ca 6 kilo i alla fall...

Lika snabbt som huggperioden kom, lika snabbt avtog den vid nio.

Slutsatsen man kan dra av detta är att gäddorna har haft en markant huggperiod runt kl åtta för att sedan dö ut vid niotiden. Återigen visar det sig att det gäller att vara på rätt plats vid rätt tid!

För andra gången i rad var McTailen med en shadstjärt kvällens bästa bete, tillsammans med en 30 cm Ailen Eel i grundgående variant.
Jag har fått slakta några stora shadjiggar tidigare, men nu har jag i alla fall kommit över 4 st "paddelstjärtar" som Svartzonker tagit fram prototyper av. Spiggo på Gävle Fiskeredskap har de rätta kontakterna så han är guld värd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar