Summa sidvisningar

torsdag 21 april 2011

Tröga dagar i vårvärmen

Förleksfisket försvann som en avlöning denna vår, först hade vi åter en Sibirisk vinter med tjocka isar och kallt länge, länge. Sedan kom vårvärmen och allt exploderade i naturen. Vårisarna smälte och åarna svämmade över snabbt med det kom det grumligt vatten och det var bara att se på och invänta lägre vattenstånd. När så skedde så var vattnet så varmt att gäddorna redan börjat leka i de mindre insjöarna och åarna.
Jag har tidigare skrivit om svårigheterna att lyckas med förleksfisket i insjöarna. Jag har ett par ställen där jag knäckt koden men i år hann jag inte med.
Trots det så gav jag det chansen i tisdags kväll och igår då jag hade en semesterdag. Fisket på tisdagskvällen var ok med 6 landade gäddor men bara smått, ett par var över tre kilo, utlekta, men några hade börjat äta och med det lite bukar igen på gäddorna.
Gårdagens fiske mellan 08-16 det gav 8 gäddor med en femkilos i topp. Fisket var lika svårt som tidigare dagar. Gäddorna trycker väldigt nära vassen eller inne på riktigt grunt vatten. Träffar man rätt innan lek så står gäddorna en bit utanför vassarna beredda på att äta eller bara invänta rätt förutsättningar.

Inga hugg så fort man fiskade några meter utanför vassarna utan betena måste landa inne bland de första stråna. Kände man inget på grejorna de första 3-5 meters inspinning så blev det inget hugg.

Spinnflugorna gav mest gädda och nafs medans jerkbaitsen ignorerades fullständigt.

Till helgen blir det två förmiddagspass, men nu blir det byte av miljö

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar