Jag har valt att lägga tiden på att få min fiskemaskin i toppskick till denna sommar.
Egentligen började det i fjol då jag köpte en ny huvudmotor en Evinrude E-Tec 40 hk som jag är fruktansvärt nöjd med.
Till det blev det en ny trailer som också funkar riktigt bra.
Jag tänkte visa hur arbetet fortskridit de närmaste dagarna och vi börjar med stolsfästena och den nya durken.
FASTA STOLSPLATSER
Sedan mitten på 80-talet har jag haft någon form av stol i båten, det första exemplaret var helt enkelt en plaststol som jag sågade av benen på. Min egen tyngd gjorde att man satt riktigt bra och det var bara att flytta på den om man ville stå på toften och kasta.
I bakgrunden, den gamla lösningen på mobil båtstol, en IKEA-stol med dyna |
Egentligen är det en genial lösning i sin enkelhet och det fanns länge ingen anledning att göra det svårare än det är.
VERTIKALFISKE
Så dök då vertikalfisket upp och våra leverantörer började ta hem båtar som är anpassade efter det fisket, alla tillbehör som dyker upp mm. Stolar kan köpas in i alla dess former och prislappar.
Själv var jag ute efter en stol som skall vara lätt att montera av och som skall vara skön att sitta på.
De jag har med mig skall också kunna sitta ordentligt under långa trollingpass och vid vertikalfisket.
Mitt val föll på Tempress, de har gjort stolar under många år och är väl etablerade i både USA och i Europa. Deras lösning med snabbfäste som monteras på durken gillar jag.
Till det beställdes en rail som monteras direkt på bakre toften och på så sätt kan jag flytta stolen såväl i sidled som vrida den i alla riktningar, lysande!
Railen utan stol monterad |
Tempresstolen på plats |
Ett problem som uppstod i fjol var att Evinruden i sig var 15 kilo tyngre än min gamla motor och med ett större startbatteri så blev den lite baktung, inte oroväckande men tillräckligt för att nya lösningar måste fram.
När jag så också petade dit elmotorn och hade ytterligare ett batteri bak så blev det "to much"
Lösningen har blivit en nymonterad toft/lucka i 5 mm durkaluminium som jag monterat längst fram i båten. Durken i sig väger ca 10 kilo så bara där stabiliseras båten upp lite grann.
Under denna så kommer två 75 amp batterier att kunna ställas och jag skall dra 35 kvadrats kabel med snabbfästen till både elmotor och till batterier fram.
Det började med en bit aluminium |
Durken i färdigt skick med Tempress, snabbfäste ovanpå. Handtag skall skruvas dit och elkablarna skall på plats |
vart fik du tag i railen
SvaraRadera